Information om rätten till avbrottsersättning och skadestånd, 3 kap. 9 d ellagen

Ikon för elnät

Elnätsföretag ska informera sina kunder om rätten till avbrottsersättning och skadestånd. Bestämmelsen i ellagen gäller inte för kunder som är anslutna till ett nät med en spänning om 220 kilovolt eller mer.

Kraven i ellagen har förtydligats i  Ei:s föreskrift EIFS2013:4 (pdf 29 KB). Enligt föreskrifterna ska informationen vara skriftlig och lämnas minst en gång per år. Informationen bör lämnas i samband med fakturering.

Informationen ska dessutom lämnas till kunder som haft elavbrott längre än 12 timmar. Det ska framgå att kunderna kan ha rätt till avbrottsersättning om elavbrottet varat under en sammanhängande period om minst 12 timmar och att de kan ha rätt till skadestånd oberoende av avbrottets längd. Elnätsföretagets adress, telefonnummer och eventuell webbplats ska finnas med.

Det ska också framgå att kunderna kan få ytterligare information om rätten till avbrottsersättning och skadestånd genom muntlig eller skriftlig kontakt med elnätsföretaget.

I tillsyn har Ei konstaterat att det inte är tillräckligt att lägga information om rätten till avbrottsersättning och skadestånd på elnätsföretagets webbplats eller hänvisa till företagets kundtjänst. Alla kunder ska få skriftlig information en gång om året.

Det är inte heller tillräckligt att bara skicka information till de kunder som haft ett avbrott som pågått längre än 12 timmar. Alla kunder måste dessutom få informationen en gång per år, oavsett om de har haft ett avbrott eller inte.

Kunder har också rätt till information om leveranssäkerheten i nätet. 

Kommunikation med elanvändare och allmänheten, 3 kap. 23 § ellagen

Ikon för elnät och elhandel

Elhandelsföretag och elnätsföretag som ingår i samma koncern ska tydligt ange sin identitet och verksamhet när de vänder sig till enskilda kunder eller allmänheten. Det ska tydligt framgå om det är elnätsföretaget eller elhandelsföretaget som är avsändare.

Skyldigheten gäller alltså bara för de elnätsföretag, elhandelsföretag (och företag som bedriver produktion av el) som ingår i samma koncern.

Om det inte tydligt och uppenbart framgår av företagets namn ska det i anslutning till företagsnamnet anges vilken verksamhet som företaget bedriver. Det får inte vara oklart om företaget bedriver nätverksamhet eller elhandel.

Företag i samma koncern får använda sig av en gemensam logotyp. En förutsättning är dock att detta sker på ett sätt som inte leder till att elnätsföretag och elhandelsföretag inom samma koncern kan blandas ihop.

Skyldigheten gäller exempelvis kommunikation via företagets webbsidor, all form av reklam och utskick till kunder.

Om exempelvis ett utskick eller en webbsida innehåller information från både ett elhandelsföretag och ett elnätsföretag måste informationen särskiljas så att det framgår vilket företag och vilken verksamhet som säger vad (Prop. 2010/11:70 s.125 och 252).

Samma kund på elhandelsavtalet som på elnätsavtalet, 8 kap. 4 d § ellagen

Ikon för elhandel


Ett elhandelsföretag får bara ingå avtal om leverans av el i en viss uttagspunkt med den kund som står på nätavtalet. Det är elhandelsföretaget som aktivt måste säkerställa att man bara tecknar avtal med kunder som har ett giltigt nätavtal. (Prop. 2005/06:158, s. 27)

Villkoren för ett elhandelsavtal gäller inte en kund som inte står på nätavtalet när elhandelsavtalet tecknas eftersom det inte är möjligt för elhandelsföretaget att ingå ett avtal med en kund som inte har ett nätavtal.

Om ett elhandelsavtal ändå ingås ska kunden inte behöva betala en brytavgift för att avtalet inte kan fullföljas.

Information när ett tidsbestämt avtal är på väg att löpa ut, 8 kap. 5 § tredje stycket ellagen

Ikon för elhandel

När ett tidsbestämt avtal är på väg att löpa ut har kunden rätt till viss information från sitt elhandelsföretag.

Informationen ska lämnas tidigast 90 dagar och senast 60 dagar innan avtalet löper ut. Informationen ska tala om när avtalet upphör och vilka konsekvenser det får

Enligt föreskrifterna ska elhandelsföretaget informera sina kunder om att de även fortsättningsvis kommer att vara kunder hos elhandelsföretaget om de inte tecknar ett avtal med ett annat elhandelsföretag.

Elhandelsföretaget ska också informera kunderna om det nya avtalets avtalstyp, bindningstid, uppsägningstid och pris. Informationen till kunderna ska vara tydlig, skriftlig och ska lämnas i ett särskilt meddelande. Informationen får inte sammanblandas med marknadsföring eller annan information.

När det gäller priset till konsumenter behöver elhandelsföretaget ta hänsyn till prisinformationslagen (2004:347) med tillhörande föreskrifter om jämförpris, utfärdade av Konsumentverket.

Skyldighet att ta emot egenproducerad el, 8 kap. 5 a § ellagen 

Ikon för elhandel

Elhandelsföretag måste ta emot el som en kund producerar med egen mikroproduktion.

Detta gäller endast sådan mikroproduktion av förnybar el som ger rätt till skattereduktion för mikroproducenten enligt 67 kap. inkomstskattelagen (1999:1229).

Skyldigheten gäller inte om kunden har ingått avtal med någon annan om att ta emot elen.

Inrapportering till Elpriskollen, 8 kap. 11 b § ellagen

Ikon för elhandel

Alla elhandelsföretag har en skyldighet att lämna uppgifter till Ei om priser och villkor som företaget tillämpar vid leverans av el. Uppgifterna publiceras på elpriskollen.se, en sajt där konsumenter kan jämföra olika elhandelsföretags priser och villkor.

föreskriften EIFS 2013:7 konsoliderad version  (pdf 394 KB)har Ei specificerat vilka avtal som ska rapporteras in till Ei och när. 

Elens ursprung ska anges, 8 kap. 12 § ellagen

Ikon för elhandel
Elhandelsföretag ska på eller i samband med fakturor som avser försäljning av el och i reklam lämna uppgifter om elens ursprung.

Fakturor ska vara kostnadsfria, 8 kap. 14 § ellagen

Ikon för elnät och elhandel

Elhandelsföretag och elnätsföretag får inte debitera kunderna någon avgift för att tillhandahålla fakturor och faktureringsinformation. Det är ordinarie fakturor, både i elektronisk form och i pappersform, som omfattas av förbudet mot avgifter.

Elhandelsföretag och elnätsföretag får dock debitera avgifter för kravbrev i enlighet med lagen (1981:379) om ersättning för inkassokostnader med mera (Prop. 2013/14: 174, s. 276).

Ei har i tillsyn konstaterat att det inte är tillåtet att ta betalt för fakturor genom att kalla fakturaavgiften för en miljöavgift. Det är inte heller tillåtet att genom tilläggstjänster ta betalt för fakturor i pappersformat.

En tjänst som är förenad med en avgift får inte heller vara utformad så att fakturautskick ingår i tjänsten eftersom det kan ge intryck av att tjänsten måste tecknas för att kunden ska kunna få fakturan i en viss form.

Debitering av el ska avse uppmätta mängder, 8 kap. 15 § ellagen

Ikon för elhandel

Elhandelsföretag får endast debitera kunder för uppmätta mängder el. Debitering måste ske i efterhand och summan ska vara beräknad på den uppmätta mängden el som förbrukats. (prop. 2013/14:174 s. 276) Debiteringen får inte baseras på uppskattad användning eller schablon. (prop. 2013/14:174 s. 146). Det är därför inte tillåtet att använda system med förskottsbetalning.

Det är inte tillåtet för ett elhandelsföretag att erbjuda sina kunder avtal där faktureringen enbart utgår från en fast månadsavgift utan direkt koppling till kundens egen elanvändning (så kallade flatrateavtal).

Bestämmelsen hindrar inte ett elhandelsföretag från att begära säkerhet. En säkerhet ska som regel lämnas tillbaka och är inte ett hinder mot att själva debiteringen av elleveransen utgår från uppmätt förbrukning.

Det händer att elhandelsföretaget på grund av tekniska problem inte får mätvärden rapporterade från elnätsföretaget. I en sådan situation är det tillåtet att debitera kunden trots att mätvärden saknas. Debiteringen ska då utgå från en uppskattning av hur mycket el just den kunden kan ha förbrukat under den aktuella debiteringsperioden. Korrigering utifrån uppmätta värden bör normalt ske på den efterkommande fakturan. (prop. 2013/14:174 s. 276).

I ett tillsynsärende använde sig elhandelsföretaget av en debiteringsmodell där de enskilda kundernas förväntade elanvändning estimerades med hjälp av det senaste årets mätvärden. Den enskilda kunden debiterades sedan på förhand med utgångspunkt i estimeringen, det vill säga innan kunden hade förbrukat elen. Denna debiteringsmodell är inte tillåten eftersom den utgår från en uppskattad mängd el för en period som ännu inte har några uppmätta mätvärden.

I flera tillsynsärenden har Ei krävt att elhandelsföretags avtalsvillkor inte får ge intryck av att förskottsbetalning kan förekomma förutom i de fall ett undantag gäller. Avtalsvillkoren måste därför vara tydliga i frågan om förskottsbetalning.

Tydlig faktura, 8 kap. 16 § ellagen

Ikon elhandelsföretag

Elhandelsföretagets faktura till kunder ska vara tydlig. Fakturan ska innehålla information om den uppmätta förbrukningen och de aktuella elpriser som fakturan grundas på.

Om avtalet är ett så kallat timavtal, där mängden el mäts per timme, får informationen istället finnas på elhandelsföretagets webbplats. Fakturan ska då innehålla uppgift om var informationen finns.

Faktureringsintervall och elektroniska fakturor, 8 kap. 18 § ellagen

Ikon för elhandel

Ett elhandelsföretag ska fakturera kunderna åtminstone varje kvartal. Elhandelsföretaget ska erbjuda kunderna fakturor i elektronisk form. (Prop. 2013/14:174, s. 152).

Uppgifter i elhandelsföretagens avtal, 11 kap. 13 § ellagen

Ikon för elhandel

Ett avtal mellan ett elhandelsföretag och en konsument ska innehålla uppgifter om:

  1. Elhandelsföretagets namn, adress, telefonnummer och webbplats. Det ska tydligt framgå vilket elhandelsföretag det är och hur konsumenten kan komma i kontakt med företaget.
  2. Elhandelsföretagets åtagande gentemot konsumenten. Om elhandelsföretaget exempelvis har åtagit sig att leverera el från förnybara energikällor ska även det åtagandet vara en del av avtalet.
  3. När avtalet träffas och vid vilken tidpunkt elhandelsföretaget planerar att överta leveranserna till konsumenten. Det räcker inte att konsumenten själv fyller i dessa uppgifter i samband med att avtalet ingås.
  4. Var konsumenten kan hitta information om elhandelsföretagets priser och övriga villkor. En hänvisning ska göras till var konsumenten kan hitta information om de priser som gäller vid varje tidpunkt samt övriga villkor.
  5. Villkoren för fakturering och betalning. Även elhandelsföretagets sätt att räkna fram uppgifterna i fakturan är en del av villkoren för fakturering och betalning.
  6. Den tid som avtalet löper eller om det löper tills vidare.
  7. Vad som gäller avseende förlängning av ett avtal som löper under viss tid. Här ska det anges hur avtalet förlängs och vad som gäller i dessa fall.
  8. Villkoren för uppsägning av avtalet.
  9. Hur ersättningen beräknas vid uppsägning i förtid av ett avtal som löper under viss tid. Om någon summa inte kan anges ska ändå principerna för hur ersättningen beräknas förklaras. Konsumenterna ska få en uppfattning om vad det kan kosta att bryta avtalet för att kunna bedöma om det är värt att bryta avtalet i förtid.
  10. Villkoren för ersättning om elhandelsföretaget inte uppfyller sitt åtagande enligt avtalet.
  11. Hur elhandelsföretaget på sin webbplats samt på begäran på annat sätt tillhandahåller den ytterligare konsumentrelaterade information som anges i 18 §.

Informationen om avtalsvillkoren ska lämnas till konsumenten innan avtalet ingås eller bekräftas. Även om avtalet ingås med hjälp av en mellanhand måste informationen tillhandahållas innan konsumenten kan bekräfta avtalet.

I (Prop. 2010/11:70, s. 263) finns information om ovanstående punkter.

Uppgifter i elnätsföretagens avtal, 11 kap. 14 § ellagen

Ikon för elnät

Ett avtal mellan ett elnätsföretag och en konsument ska innehålla uppgifter om:

  1. Elnätsföretagets namn, adress, telefonnummer och webbplats. Det ska tydligt framgå vilket elnätsföretaget är och hur konsumenten kan komma i kontakt med företaget.  
  2. Elnätsföretagets åtagande gentemot konsumenten. 
  3. När avtalet träffas. 
  4. Var konsumenten kan hitta information om elnätsföretagets priser och övriga villkor.
  5. Villkoren för fakturering och betalning. 
  6. Villkoren för uppsägning av avtalet. 
  7. Villkoren för ersättning om elnätsföretaget inte uppfyller sitt åtagande enligt avtalet.
  8. Hur elnätsföretaget på sin webbplats samt på begäran på annat sätt tillhandahåller den ytterligare konsumentrelaterade information som anges i 18 §.

Till skillnad från elhandelsavtalet, som konsumenten ska få del av innan avtalet ingås eller bekräftas, är det tillräckligt att konsumenten får elnätsavtalet snarast efter att överföringen har påbörjats. (Prop. 2010/11: 70, s. 89).

Konsumenternas val av betalningssätt, 11 kap. 15 § första stycket ellagen

Ikon för elhandel

Ett elhandelsföretag får inte missgynna en konsument endast på grund av det betalningssätt konsumenten har valt. Detta innebär att avtal inte får utformas så att konsumenten tvingas in i en viss betalningsmodell. (Prop. 2010/11:70, s. 264–265).

Att särskilda fakturaavgifter är otillåtna framgår av 8 kap. 14 § ellagen.

Information när ett elhandelsföretag ändrar villkoren, 11 kap. 16 § ellagen

Ikon för elhandel

Ett elhandelsföretag som ska ändra villkoren för ett avtal som löper tillsvidare med en konsument ska underrätta konsumenten om ändringen.

Underrättelsen ska ske genom ett särskilt meddelande. Av meddelandet ska det framgå att konsumenten har rätt att säga upp avtalet. De nya villkoren får inte börja tillämpas förrän tidigast två månader efter att underrättelsen skickats.

Med villkor för ett avtal menas alla åtaganden för båda parter, såsom prissättning, faktureringssätt, uppsägningstider eller åtaganden att leverera el från en viss produktionskälla. En ändring av energiskatter innebär inte att avtalet ändras.

Bestämmelsen är teknikneutral. Det innebär att det särskilda meddelandet kan skickas med vanlig post eller genom ett elektroniskt meddelande. Om informationen skickas med exempelvis e-post behöver dock konsumenten själv ha anmält en e-postadress och godtagit att underrättas på det sättet. (Prop. 2010/11:70, s. 265–266)

I tillsyn har Ei konstaterat att det inte är tillräckligt att hänvisa till företagets webbplats eller kundservice för en detaljerad beskrivning av villkorsändringarna.

Det är elhandelsföretagets skyldighet att underrätta konsumenten om samtliga villkorsändringar i det särskilda meddelandet.

Det särskilda meddelandet ska vara utformat så att den fullständiga innebörden av villkorsändringarna framgår genom att kunden endast läser meddelandet.

Information om prishöjningar, 11 kap. 17 § ellagen

Ikon för elhandel

När ett elhandelsföretag höjer priset för leveransen ska konsumenten underrättas om det i den nästkommande fakturan från elhandelsföretaget. Av underrättelsen ska det framgå när prisändringen trädde ikraft och hur priset ändrades. Kravet på information enligt denna bestämmelse gäller utöver kravet i 11 kap. 16 §.

Om ett elhandelsföretag har åtagit sig att leverera el till ett pris som motsvarar det så kallade spotpriset plus påslag är prisändringen som sker i takt med börsens utveckling inte en ändring av avtalsvillkoren men prishöjningen ska ändå meddelas konsumenten enligt bestämmelsen.

Det är bara prishöjningar som omfattas av bestämmelsen. (Prop. 2010/11:70, s. 266)

Information om konsumentens rättigheter med mera, 11 kap. 18 § ellagen

Ikon för elnät och elhandel

Elhandelsföretag och elnätsföretag som har kunder som är konsumenter har en skyldighet att lämna viss konsumentinriktad information.

Företagen ska lämna information om:

  1. konsumenters rättigheter
  2. hur konsumenten ska gå tillväga för att lämna klagomål
  3. vilka organ konsumenten kan vända sig till för information eller tvistlösning
  4. oberoende användarrådgivning.

På företagens webbplatser ska all information enligt punkterna 1–4 finnas. Informationen enligt punkterna 1–4 ska också finnas på de fakturor som skickas till konsumenter. Det går att lämna informationen i en bilaga till fakturan.

I reklam som vänder sig till konsumenter ska informationen enligt punkterna 1–3 finnas med.

Eftersom konsumentinformationen kan bli omfattande är det tillräckligt att informationen i sin helhet finns på webbplatsen. På fakturor och i reklam kan företaget hänvisa till att informationen finns på webbplatsen och på begäran tillhandahålls på annat sätt. (Prop. 2013/14:174, s. 277–278).

I tillsyn har Ei godkänt följande sätt att på fakturor hänvisa till att informationen finns på företagets webbplats:

  • Exempel 1: Information om konsumenträtt, klagomål, organ för rådgivning eller hjälp vid tvistlösning samt oberoende energianvändning finns på företagets webbplats. Informationen kan även fås från företagets kundservice.
  • Exempel 2: Information om konsumenträttigheter, klagomålshantering, tvistlösning och oberoende användarrådgivning finns på företagets webbplats. Du kan även kontakta företagets kundservice så hjälper vi dig.

1. Konsumenters rättigheter

Det är allmän information om konsumentens rättigheter enligt 11 kap. ellagen som ska finnas med (Prop. 2013/14:174, s. 277–278). I tillsyn har Ei tolkat bestämmelsen så att elhandelsföretag ska informera om bestämmelserna i 11 kap. 2–4, 8, 11–13, 15–17 och 19 §§ ellagen. Elnätsföretag ska informera om bestämmelserna i 11 kap. 2–4, 7–12, 14, 15 och 21 §§ ellagen.

2. Klagomålshantering

Här ska det framgå hur konsumenten kan göra för att lämna eventuella klagomål till företaget.

3. Organ för information eller tvistlösning

Företagen ska upplysa konsumenterna om Konsumenternas Energimarknadsbyrå, Allmänna reklamationsnämnden och Energimarknadsinspektionen (Prop. 2013/14:174, s. 277–278).

4. Oberoende användarrådgivning

Företagen ska hänvisa till Energimyndigheten eller till kommunala energirådgivare (Prop. 2013/14:174, s. 277–278). I tillsyn har Ei konstaterat att det inte är tillräckligt att hänvisa till kommunala konsumentvägledare eftersom de har en annan roll som består i att hjälpa konsumenter i tvister med företag.

Byte av elhandelsföretag ska vara kostnadsfritt, 11 kap. 19 § ellagen

Ikon för elnät och elhandel

Att byta elhandelsföretag ska vara kostnadsfritt för kunden.

Varken nuvarande eller tillträdande elhandelsföretag får ta ut en avgift av kunden för att genomföra bytet. Inte heller elnätsföretag får ta ut en avgift för att administrera ett byte. (Prop. 2010/11:70, s. 93).

Ei har i tillsyn konstaterat att det inte är tillåtet att ta ut en administrativ uppläggningsavgift för att tillhandahålla kunden uppgifter som är nödvändiga för att genomföra bytet.

Hantering av klagomål, 11 kap. 20 § ellagen

Ikon för elnät och elhandel

Elhandelsföretag och elnätsföretag ska ha fastställda rutiner för hanteringen av klagomål från konsumenter. Hur rutinerna ser ut och vart konsumenterna ska vända sig ska tydligt framgå av den information till konsumenter som företaget ska ha på sin webbplats.

Enligt förarbetena till bestämmelsen är det avgörande att det finns en tydlig och genomarbetad process hos varje företag. Hur rutinerna ser ut är upp till varje enskilt företag att bestämma. (Prop. 2010/11:70, s. 94)