2024-12-12 00:08:50
Elöverföringens kvalitet
I ellagen finns en bestämmelse om att elöverföringen ska vara av god kvalitet. Energimarknadsinspektionen (Ei) har tillsynsansvaret över att elöverföringen till kunder (hushåll och företag) sker utan för många oaviserade elavbrott och störningar i spänningsnivån.
- Vad anses vara god leveranskvalitet?
- Ei:s kvalitetsföreskrifter trädde i kraft 1 januari 2024
- Därför har nya kvalitetsföreskrifter tagits fram
- Tillsyn av leveranskvaliteten i elnäten
- Årlig promemoria om tillsyn av leveranssäkerhet
- Tillsyn av spänningskvaliteten
- Årlig promemoria om tillsyn spänningskvalitet
Vad anses vara god leveranskvalitet?
I ellagen (1997:857) och kvalitetsföreskrifterna (EIFS 2023:3) finns bestämmelser om att överföring av el ska vara av god kvalitet och vad som menas med god kvalitet.
Ei delar upp begreppet leveranskvalitet i leveranssäkerhet och spänningskvalitet. Med leveranssäkerhet menas att el överförs till användarna utan avbrott. Med spänningskvalitet menas hur spänningen varierar och innefattar alla störningar i spänningen vid en leveranspunkt förutom avbrott.
Ei:s kvalitetsföreskrifter trädde i kraft 1 januari 2024
I Ei:s föreskrifter och allmänna råd om krav som ska vara uppfyllda för att överföringen av el ska vara av god kvalitet EIFS 2023:3. ställs bland annat krav på:
- maximalt antal avbrott som får förekomma per år
- trädsäkring för ledningar i elnätet
- spänningskvalitet.
I kvalitetsföreskrifterna finns också utökade krav för högre lastnivåer (undantag för elproduktionsanläggningar och energilageranläggningar samt, under vissa förutsättningar, för gränspunkter).
Ei har tagit fram en vägledning kring föreskrifterna till elnätsföretagen.
Undantag från kvalitetsföreskrifterna
Det finns möjlighet att söka om undantag hos Ei från kvalitetsföreskrifterna och även från funktionskravet i 4 kap. 20 § ellagen.
Mer om vad ansökan om undantag från funktionskraven ska innehålla
Därför har nya kvalitetsföreskrifter tagits fram
Kvalitetsföreskrifterna, EIFS 2023:3, ersatte den 1 januari 2024 de tidigare kvalitetsföreskrifterna, EIFS 2013:1. Orsaken till att nya kvalitetsföreskrifter togs fram är bland annat att fler nyanslutningar nekas anslutning. Ei införde därför bättre möjligheter till undantag från föreskrifterna och funktionskravet i 4 kap. 20 § ellagen. Ytterligare en anledning är en anpassning till nya förutsättningar, till exempel uppdaterad europeisk standard för spänningskvalitet.
I samband med revideringen lät Ei företaget DNV GL genomföra en utredning om krav på spänningskvalitet och en tilläggsrapport med fokus på spänningsövertoner, kortvarig spänningssänkning och spänningshöjning, samt nya förslag på krav för flimmer. Krav på spänningskvalitet i ett föränderligt elsystem - konsultrapport DNV GL Länk till annan webbplats.
Ei lät även företaget Sweco genomföra en utredning om hur undantag lämpligen bör utformas från ellagens funktionskrav Länk till annan webbplats. samt hur undantag lämpligen bör utformas från funktionskravet för vissa lastintervaller i kvalitetsföreskrifterna. El av god kvalitet - krav på spänningskvalitet - tilläggsrapport Sweco Länk till annan webbplats.
Tillsyn av leveranskvaliteten i elnäten
Ei:s tillsyn inriktas i första hand på sådana områden där myndigheten uppmärksammat brister i hur regelverket följs och där tillsyn är av stor betydelse för att åstadkomma en väl fungerande elmarknad och säker tillgång på el. Bland annat prioriterar vi tillsyn av nya regler för att säkerställa att de efterlevs.
Indikationsstyrd (händelsestyrd) tillsyn
Indikationsstyrd tillsyn är tillsyn som Ei inleder till följd av att det kommit in ett klagomål eller en anmälan, exempelvis om bristande spänningskvalitet eller leveranssäkerhet. Vi gör en individuell bedömning av varje enskilt fall och avgör om det är aktuellt att inleda tillsyn eller inte.
Planlagd tillsyn av leveranssäkerheten
Planlagd tillsyn av leveranssäkerheten bedriver vi utifrån de avbrottsdata som elnätsföretagen varje år rapporterar in till oss.
Elnätsföretag med kunder som haft fler än 11 långa oaviserade avbrott eller avbrott som överstigit 24 timmar under föregående kalenderår väljs ut för tillsyn. De elnätsföretag som väljs ut för tillsyn föreläggs att redogöra för orsakerna till avbrotten, vilka åtgärder som vidtagits med anledning av avbrotten samt när åtgärderna ska vara slutförda.
Årlig promemoria om tillsyn av leveranssäkerhet
Varje år publicerar Ei en promemoria om årets tillsyn av leveranssäkerheten.
Ei:s PM tillsyn av leveranssäkerheten
- Tillsyn av leveranssäkerheten i elnäten 2022 Ei PM2023:08
- Tillsyn av leveranssäkerheten i elnäten 2021, Ei PM2022:08
- Tillsyn av leveranssäkerheten i elnäten 2020, Ei PM2021:06
- Tillsyn av leveranssäkerheten i elnäten 2019, Ei PM2020:08
- Tillsyn av leveranssäkerheten i elnäten 2018, Ei PM2020:05
- Tillsyn av leveranssäkerheten i elnäten 2017, Ei PM2019:02
Tillsyn av spänningskvaliteten
Planlagd tillsyn av spänningskvaliteten i elnäten följer en modell där samtliga elnätsföretag någon gång under 5-årsperioden 2021–2025 föreläggs att lämna in uppgifter till Ei.
Elnätsföretagen lämnar då uppgifter om klagomål som de fått in under de 6 föregående åren och orsaken till eventuella fel som givit upphov till klagomålen och var i näten som de eventuella felen har uppkommit. Elnätsföretagen lämnar även in uppgifter om hur de arbetar för att främja god spänningskvalitet i elnätet på både kort och lång sikt.
Årlig promemoria om tillsyn spänningskvalitet
Varje år publicerar Ei en promemoria med slutsatser om årets tillsyn inom spänningskvalitet. Promemorian ger en bild av hur spänningskvaliteten ser ut i de utvalda elnätsföretagens elnät. Den kan även användas som stöd för elnätsföretag som arbetar proaktivt med att förbättra spänningskvaliteten i det egna elnätet.
Ei:s PM om tillsyn spänningskvalitet
- Spänningskvalitet i elnäten 2016-2020 Ei PM2021:04
- Spänningskvalitet i elnäten 2016–2021 Ei PM2022:07
- Spänningskvalitet i elnäten 2017-2022 Ei PM2023:06
- Spänningskvalitet i elnäten 2018-2023 Ei PM2024:04