Vill du lyssna på innehållet på webben? Tryck på knappen ”Lyssna” nedan och använd kontrollen för att pausa, stoppa, spola framåt eller bakåt, justera volym eller justera uppläsningshastighet.

Elavbrott

Elavbrott kan vara planerade eller oförutsedda. Här kan du läsa om både strömavbrott och spänningskvalitet.

Avbrott i elöverföringen kan bero på olika saker till exempel planerade underhållsarbeten eller oförutsedda händelser som till exempel storm. Många elnätsföretag publicerar aktuell information om strömavbrott på sin webbplats eller skickar ut information till sin elnätskunder. 

Om du inte betalar elräkningarna, eller är sen med din betalning, finns det också en risk att elbolaget stänger av din el. På Hallå konsument (Konsumenverkets vägledningssajt) kan du läsa mer om vad som gäller och få tips på vad du kan göra. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Elavbrott som varar i minst 12 timmar

Om du har ett elavbrott som varar i minst 12 timmar ska du automatiskt få avbrottsersättning från ditt elnätsföretag.

Ersättningen är 12,5 procent av din beräknade årliga nätkostnad, men minst 1 000 kronor. Ersättningen ökar sedan med 25 procentenheter, eller minst 1 000 kronor, för varje påbörjad 24-timmarsperiod som avbrottet pågått.

Ett avbrott anses ha upphört om elen fungerat oavbrutet i minst två timmar i sträck. Detta gäller dock inte under den första 12-timmarsperioden då elen ska ha varit borta i minst 12 timmar i följd för att ersättningen överhuvudtaget ska betalas ut.

Får du inte någon ersättning ska du kontakta ditt elnätsföretag

För att få ersättning måste du göra anspråk inom 2 år. Om du behöver hjälp med avbrottsersättning eller andra ersättningskrav till följd av avbrottet kan du vända dig till Konsumenternas energimarknadsbyrå Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Skadestånd

Du kan ha rätt till skadestånd från elnätsföretaget om du har drabbats av skador på grund av elavbrott. Detta gäller oavsett avbrottets längd. Ditt försäkringsbolag kan också ersätta vissa skador som orsakats på grund av elavbrott, via hem- eller villaförsäkring.

Om du behöver hjälp med avbrottsersättning eller andra ersättningskrav till följd av avbrottet kan du vända dig till Konsumenternas energimarknadsbyrå Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller till en kommunal konsumentvägledare. Om du inte är nöjd med ett beslut om ersättning kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller till allmän domstol.

Anmäl många och långa elavbrott

Har du många elavbrott ska du kontakta ditt elnätsföretag och fråga varför det är många elavbrott. Är du inte är nöjd med svaren kan du anmäla problemen till oss på Energimarknadsinspektionen (Ei). Vi kan granska ditt elnätsföretag och kräva bättring.

Enligt lagen är det förbjudet med elavbrott som är längre än 24 timmar. Har du drabbats av ett avbrott som varat längre än 24 timmar vill vi att du anmäler det till Ei. Mejla eller ring till oss - du hittar våra kontaktuppgifter här.

Elnätsföretagen rapporterar uppgifter om leveranssäkerheten till Ei

Elnätsföretagen rapporterar årligen uppgifter om avbrott, och andra uppgifter som kan kopplas till leveranssäkerheten (att el överförs till elanvändarna utan avbrott), till Ei.

Utöver den årliga rapporteringen ska elnätsföretagen löpande redovisa uppgifter om större eller omfattande elavbrott. Senast 30 dagar efter att en större störning har avhjälpts, till exempel om en storm har inträffat, ska elnätsföretaget rapportera uppgifter om händelsen till Ei.

Här kan du ta del av mer information om leveranssäkerhet i Sveriges elnät och Ei:s rapporter.

Spänningskvalitet

Om du misstänker att du har problem med spänningskvaliteten (t ex störande spänningsvariationer eller dippar) ska du kontakta elnätsföretaget. En kontroll av spänningskvaliteten kan då bli aktuell.

Det finns flera faktorer som kan orsaka avvikelser och försämring av spänningskvaliteten, till exempel:

  • kortslutningar
  • jordfel
  • blixtnedslag
  • viss typ av elektronisk utrustning.

Din egen elmätare kan oftast inte användas vid den här typen av kontroll utan nätägaren måste placera ut en särskild mätare för elkvalitetsmätning hos dig under en längre period, oftast under minst en veckas tid.

Om du och elnätsföretaget inte är överens om att en elkvalitetsmätning behöver genomföras eller att eventuella åtgärder behöver vidtas för att förbättra din elkvalitet kan du kontakta oss på Energimarknadsinspektionen (Ei).

Elnätsföretaget kan påverka spänningskvaliteten främst genom att se till att nätet är dimensionerat för att klara de belastningar det utsätts för, både vad det gäller den uttagna effekten och inmatad effekt från till exempel förnybara energikällor.

Skicka meddelande till oss

Eftersom Energimarknadsinspektionen (Ei) är en myndighet gäller offentlighetsprincipen. Det innebär att innehållet i ditt meddelande kan bli allmän handling och lämnas ut om någon begär det. Fyll i dina kontaktuppgifter om du vill att vi ska kunna nå dig, men undvik helst känsliga uppgifter i meddelandet.

Läs mer här om allmänna handlingar och offentlighetsprincipen och hur vi hanterar personuppgifter.








AvsandarURL