2024-10-06 03:40:18
Fjärrvärme
Här kan du läsa mer om fjärrvärmeavtal, avbrott i fjärrvärme och ditt skydd som fjärrvärmekund.
Fjärrvärme är den vanligaste uppvärmningsformen för flerbostadshus och lokaler i Sverige. Ungefär hälften av all uppvärmning kommer från fjärrvärme. Bland flerfamiljshus är andelen omkring 90 procent. De stora system med nedgrävda rör som levererar det varma vattnet ut till kunderna utgör ett naturligt monopol när det gäller själva distributionen.
Ditt skydd som fjärrvärmekund
Här finns några saker som kan vara bra att känna till:
Fjärrvärmeföretaget måste informera om ändrade avtalsvillkor
Om ditt fjärrvärmeföretag vill ändra avtalsvillkoren till din nackdel, så måste företaget informera dig senast 2 månader innan de nya villkoren börjar gälla. Om fjärrvärmeföretaget inte informerat dig om ändrade avtalsvillkor har de inte rätt att tillämpa de nya avtalsvillkoren.
Fjärrvärmeföretaget måste motivera en prishöjning
Fjärrvärmeföretaget måste motivera varför en prishöjning är skälig.
Som kund har du rätt att begära förhandling om priset och den kapacitet du avtalat om. I samband med en sådan begäran har du rätt att få den information som du behöver för att kunna förhandla med företaget.
Om ni inte kommer överens, måste fjärrvärmeföretaget meddela dig muntligt eller skriftligt om att förhandlingen är avslutad, och om anledningen till varför ni inte nått en överenskommelse.
Om du inte kommer överens med fjärrvärmeföretaget
Om du inte kommer överens med ditt fjärrvärmeföretag har du möjlighet att ansöka om medling hos fjärrvärmenämnden Länk till annan webbplats.. Du har 3 veckor på dig från den dag då förhandlingen avslutades. Ett fjärrvärmeföretag får inte tillämpa nya villkor förrän det gått 3 veckor från det att en förhandling eller medling avslutats.
Du kan säga upp ditt fjärrvärmeavtal utan kostnad
Du har möjlighet att säga upp ditt fjärrvärmeavtal utan kostnad. Normal uppsägningstid brukar vara 3 månader.
Energimarknadsinspektionen (Ei) ser till att fjärrvärmeföretagen följer fjärrvärmelagen
Vi har alltså ingen tillsyn över det pris som fjärrvärmeföretaget tar ut av dig som enskild kund.
Om du misstänker att företaget utnyttjar sin dominerande ställning och höjer priset omotiverat mycket, bör du kontakta fjärrvärmeföretaget som får redogöra för prissättningen.
Mer information
Konsumenternas energimarknadsbyrå Länk till annan webbplats.
Har du frågor?
Ställ din fråga i vårt konsumentforum Länk till annan webbplats..