2023-05-29 05:14:58
Leveranssäkerhet i Sveriges elnät
Med leveranssäkerhet menas att el överförs till elanvändarna utan avbrott.
En välfungerande elförsörjning är av stor betydelse för samhällets funktion och utveckling. En av Ei:s uppgifter är att granska att elnätsföretagens överföring av el håller en god kvalitet. Med god kvalitet menas att distributionen av el sker på ett leveranssäkert sätt, utan elavbrott och störningar.
För att vi ska kunna granska leveranssäkerheten i de svenska elnäten måste elnätsföretagen årligen rapportera in uppgifter till oss om hur många och hur långa elavbrott de har haft.
Det finns tekniska utmaningar för överföringen av el i och med en ökad andel väderberoende elproduktion och föränderlig elkonsumtion. Förändringen kommer att innebära större utmaningar för elnätsföretagen att klara hålla en god leveranskvalitet för alla kunder. Här kan du läsa mer om elöverföringens kvalitet.
Syftet med att Ei analyserar elnätsföretagens redovisning är att säkerställa att elnätsföretagen systematiskt arbetar med att förebygga elavbrott och därmed förbättrar leveranssäkerheten för sina kunder.
Elnätsföretagen rapporterar uppgifter om leveranssäkerheten
Alla innehavare av nätkoncession för område och innehavare av nätkoncession för linje är enligt föreskrifterna skyldiga att varje år senast den 31 mars rapportera elavbrott avseende föregående kalenderår för bedömning av leveranskvalitén i sitt elnät.
Det som rapporteras är en summering av uppgifter som elnätsföretagen samlat in under året, alltså inte uppgifter om varje händelse. Uppgifterna används i Ei:s tillsynsarbete och kommer i framtiden att användas vid den kvalitetsjustering som ska göras av elnätsföretagens intäktsramar.
Utöver den årliga rapporteringen ska elnätsföretagen löpande redovisa uppgifter om större eller omfattande elavbrott till Ei. Senast 30 dagar efter att en större störning har avhjälpts, till exempel efter att en storm har inträffat, ska elnätsföretag rapportera uppgifter om händelsen till Ei.
En större störning definieras för närvarande som:
- då fler än 1 000 anläggningspunkter eller fler än 10 procent av samtliga anläggningspunkter inom redovisningsenheten har haft avbrott längre än 24 timmar
- då fler än 50 000 anläggningspunkter har haft avbrott längre än 2 timmar.
Med uttagspunkt menas varje enskild anslutning som finns i elnätet. Det kan vara anslutningar både till privatpersoner och företag.
Ei:s sammanställning över leveranssäkerheten i Sverige
Ei presenterar årligen en rapport över leveranssäkerheten i Sveriges lokalnät och regionnät baserat på elnätsföretagens inrapporterade avbrottsdata.
Rapporten ger en god överblick över nuläge, historiska trender och specifika brister. Sammanställningen utgör en del av underlaget till Ei:s tillsyn över leveranssäkerheten i elnäten och kan också ge incitament och stöd till elnätsföretag som arbetar med att förbättra leveranssäkerheten i sina nät.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2021, Ei R2022:11
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2020, Ei R2021:11
Pdf, 2.5 MB.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2019, Ei R2020:08
Pdf, 3.1 MB.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2018, Ei R2019:05
Pdf, 4.5 MB.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2017, Ei R2018:16
Pdf, 4.3 MB.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2016, Ei R2017:11
Pdf, 6.3 MB.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2015, Ei R2016:17
Pdf, 1.9 MB.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2014 Ei R2016:07
Pdf, 1.9 MB.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2013, Ei R2015:14
Pdf, 948.5 kB.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2012, Ei R2014:04
Pdf, 2.2 MB.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2010, Ei R2012:04
Pdf, 3.3 MB.
- 2011 gjordes ingen rapport om leveranssäkerhet i Sveriges elnät.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 1998–2008, Ei R2010:05
Pdf, 1.3 MB.
Ei:s tillsyn i samband med leveranssäkerheten
Ei:s tillsyn inriktas i första hand på sådana områden där myndigheten uppmärksammat brister i hur regelverket följs och där tillsyn är av stor betydelse för kunderna på energimarknaderna och för att marknaderna ska fungera väl. Här kan du läsa mer om Ei:s tillsynsarbete.
Vi prioriterar tillsyn av nya regler för att säkerställa att de efterlevs. Tillsynen bedriver vi på ett sådant sätt att den skapar vägledning för marknadernas aktörer. Här nedan kan du ta del av information kring vår tillsyn i samband leveranssäkerheten i Sveriges elnät.
- Tillsyn av leveranssäkerheten i elnäten Ei PM2022:08
- Tillsyn avseende leveranssäkerheten i elnäten Ei PM2021:06
- Tillsyn avseende leveranssäkerheten i elnäten, Ei PM2020:08
Pdf, 460.1 kB.
- Tillsyn avseende leveranssäkerheten i elnäten, Ei PM2020:05
Pdf, 345 kB.
- Tillsyn avseende leveranssäkerheten i elnäten, Ei PM2019:01
Pdf, 739.6 kB.
- Tillsyn avseende leveranssäkerheten i elnäten, Ei R2018:09
Pdf, 697.6 kB.
- Tillsyn avseende leveranskvaliteten i elnäten, Ei R2017:02
Pdf, 478.2 kB.
- Tillsyn över elavbrotten vintern 2011/2012 där stormen "Dagmar" är den mest omtalade, Ei PM2013:02
Pdf, 654.6 kB.
- Granskning av elavbrotten efter stormen "Berta" 2011, Ei PM 2011:06
Pdf, 734.8 kB.
- Redovisning om bland annat vilka konsekvenser stormen Gudrun fick för elförsörjningen "Gudrun" 2005
Pdf, 1.4 MB.
Statistik om leveranssäkerhet
Här hittar du Ei:s statistik om leveranssäkerhet i Excelformat och som öppna data.
Ei har också en kartfunktion (GIS-karta) som geografiskt sammanställer statistiken över leveranssäkerheten för åren 2016 och framåt. Navigera i kartan och se statistik över leveranssäkerheten i det svenska elnätet. Du kan välja att se per kommun, per nätkoncession för område och per redovisningsenhet
Hjälp oss bli bättre
Hör gärna av dig om du uppmärksammar några problem eller har förbättringsförslag gällande vår information om leveranssäkerhet i de svenska elnäten. Vi som arbetar med informationen vill gärna ha in synpunkter från dig som användare.
Beskriv så tydligt som möjligt vad som kan förbättras. Skriv också gärna om vi får kontakta dig om vi vill veta mer.
016-16 27 00
avbrottsdata_el@ei.se