2025-01-19 08:32:46
Ei:s granskning visar att elavbrottens längd och antal minskade under 2023
Energimarknadsinspektionen (Ei) har genomfört årets tillsyn av leveranssäkerheten i de lokala elnäten. Granskningen visar en minskning av antal elavbrott som varit längre än 24 timmar år 2023 jämfört med föregående år. Vanligaste orsaken är träd som fallit på ledningar.
Varje år rapporterar elnätsföretagen in uppgifter till Ei som visar hur många och hur långa avbrott de haft i sina nät under året. Under 2023 drabbades 3 782 kunder av 3 787 avbrott som varade längre än 24 timmar. Det visar på en minskning på 55 procent, jämfört med år 2022 då motsvarande siffra låg på 8 345 kunder.
Även antalet anläggningspunkter som drabbades av fler än 11 oaviserade avbrott som var längre än tre minuter minskade till 14 461 under 2023 jämfört med 17 518 under 2022.
Fallande träd och åska
Vädret var den vanligaste orsaken till avbrott enligt elnätsföretagen, exempelvis åska eller träd som föll på ledningarna. Just fallande träd orsakade cirka 44 procent av avbrotten hos kunder som drabbades av fler än 11 avbrott och cirka 70 procent av avbrotten som varade i över 24 timmar.
− Det är viktigt att Ei känner till orsakerna till de elavbrott som inträffar i elnäten och vilka åtgärder som elnätsföretagen genomför. Resultatet och slutsatserna från tillsynen bidrar också till vår regelutveckling inom området för leveranskvalitet., säger analytiker Aryan Shafai på Ei.
Åtgärder för att förbättra leveranssäkerheten
Elnätsföretagen hanterar leveranssäkerhetsproblem för anläggningspunkter med fler än 11 oaviserade avbrott genom att prioritera åtgärder som ombyggnation, isolering och skogliga insatser. Skogliga insatser innebär exempelvis att röja ledningsgator och avlägsna farliga kantträd.
För anläggningspunkter med avbrott längre än 24 timmar har de vanligaste åtgärderna varit reparation i elnäten, kablifiering samt att vidta skogliga åtgärder.
Resultatet av den senaste tillsynen finns nu att läsa i promemorian:
Om tillsyn av leveranskvalitet
Målet med Ei:s tillsyn är att kontrollera att elnätsföretagen vidtar åtgärder för att kunderna inte ska drabbas av elavbrott. Tillsynen gör det också möjligt att i ett senare skede följa upp att nätföretagen genomför de leveranskvalitetshöjande åtgärder som de har redovisat. En metod för uppföljning av den planlagda tillsynen är under utveckling.