2025-02-17 02:18:03
Förhandling och medling
Det finns särskilda regler i fjärrvärmelagen som ger dig som kund rätt att förhandla med fjärrvärmeföretaget. Du kan även begära medling hos Fjärrvärmenämnden.
Välj vad du vill veta mer om:
- Vad innebär förhandling?
- Vad är fjärrvärmeföretagets skyldighet vid en förhandling?
- Hur går en förhandling till?
- Om ni inte kommer överens kan du ansöka om medling
- Hur går en medling till?
- Tips och råd inför en förhandling eller medling
- Du kan också vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
- Energimarknadsinspektionens (Ei) tillsynsansvar
Vad innebär förhandling?
Som kund har du rätt att begära förhandling* om fjärrvärmepriset eller den kapacitet du avtalat om. (7 § fjärrvärmelagen)
Om fjärrvärmeföretaget har ändrat avtalsvillkoren till din nackdel kan du begära förhandling inom 3 veckor från den dag du underrättats om de ändrade avtalsvillkoren.
Om du begärt förhandling får fjärrvärmeföretaget inte börja tillämpa de nya villkoren förrän tidigast 3 veckor från den dag du fått information om att förhandlingen avslutats.
*Förfarandet kallas för förhandling, men egentligen innebär det främst att fjärrvärmeföretaget ska ge dig information om vad som exempelvis föranlett en prishöjning.
Vad är fjärrvärmeföretagets skyldighet vid en förhandling?
Fjärrvärmeföretagets skyldighet att förhandla med dig innebär att fjärrvärmeföretaget ska:
- ange skälen för det avtalsvillkor som förhandlingen gäller
- ge dig tillräcklig information för en bedömning av skäligheten av avtalsvillkoret, och
- försöka komma överens med dig om avtalsvillkoret. (8 § fjärrvärmelagen)
Hur går en förhandling till?
- Du kan begära förhandling, senast 3 veckor efter det att du fått information om nya avtalsvillkor. (19 § fjärrvärmelagen)
- Vid en förhandling ska du få ett tillräckligt underlag från fjärrvärmeföretaget för att förstå skälen till ändringen och kunna ta ställning till om avtalsvillkoret är skäligt eller inte. Om förhandlingen avser en ändring av priset ska du få information om:
–varför företaget har ändrat fjärrvärmepriset,
–vilka faktorer eller kostnader som har bidragit till det ändrade fjärrvärmepriset (exempel på faktorer och kostnader är bränslekostnader, driftkostnader, investeringskostnader, räntekostnader, elpriser, avskrivningstid, teknisk prestanda och kostnader för alternativa uppvärmningssätt),
–hur stora dessa kostnader är och
–om förhandlingen avser en höjning av priset, kopplingen mellan prishöjningen och de faktorer som föranlett den. (Ei:s tillsyn, 2023–100498Länk till annan webbplats.)
- Du och fjärrvärmeföretaget förhandlar genom att fjärrvärmeföretaget ska försöka komma överens med dig om avtalsvillkoren (8 § 3). Detta innebär att företaget ska ta del av dina argument och svara på dem med målsättningen att komma överens med dig. (proposition 2007/08:60, s. 82).
- Fjärrvärmeföretaget ska informera dig om att förhandlingen är avslutad och om anledningen till att ni inte kommit överens. (9 § fjärrvärmelagen)
- Om du och fjärrvärmeföretaget är överens börjar de nya avtalsvillkoren gälla enligt överenskommelsen. Om du och fjärrvärmeföretaget inte kommer överens får de nya villkoren börja tillämpas tidigast inom 3 veckor från den dag företaget underrättat dig om att förhandlingen avslutats. (20 § fjärrvärmelagen)
- Om du och fjärrvärmeföretaget inte kommer överens vid förhandlingen kan du eller fjärrvärmeföretaget ansöka om medling hos Fjärrvärmenämnden. Ansökan ska ha kommit in till Fjärrvärmenämnden inom 3 veckor från dagen du underrättades om att förhandlingen avslutats (10–11 §§ fjärrvärmelagen). Mer om hur du ansöker om medling hittar du längre ner på sidan.
Rätt att säga upp fjärrvärmeavtalet när förhandlingen avslutats
Om du begärt förhandling men ni inte kommit överens har du rätt att säga upp avtalet senast 3 veckor från dagen du fick information om att förhandlingen avslutats. (23 § fjärrvärmelagen)
Avtalet slutar att gälla 3 månader från den dag du sade upp avtalet. Under uppsägningstiden får de ändrade avtalsvillkoren inte tillämpas. (25 § fjärrvärmelagen)
Du ska inte få någon kostnad, avgift eller annan förpliktelse på grund av uppsägningen. (26 § fjärrvärmelagen)
Om ni inte kommer överens kan du ansöka om medling
Om du inte kommer överens med fjärrvärmeföretaget har du 3 veckor på dig att ansöka om medling från den dag då förhandlingen avslutades. Ansökan om medling görs hos Fjärrvärmenämnden.
Ansöka om medling hos Fjärrvärmenämnden Länk till annan webbplats. (energimyndigheten.se).
En fördel med medling är att du som kund får ökad kunskap om hur fjärrvärmeföretaget sätter sina priser, oavsett vad medlingen resulterar i.
Om du ansökt om medling får fjärrvärmeföretaget inte tillämpa de nya villkoren förrän tidigast 3 veckor från att medlingen avslutats eller du fått avslag på medlingsansökan.
Hur går en medling till?
- Du eller fjärrvärmeföretaget ansöker om medling hos Fjärrvärmenämnden inom tre veckor från det att du fått information om att förhandlingen avslutats. (10–11 §§ fjärrvärmelagen)
- Den som ansöker om medling ska betala en ansökningsavgift. Avgiften ligger på 500 kronor för konsumenter och 1 000 kronor för andra kunder. (12 § fjärrvärmelagen)
- Nämnden går igenom ansökan och fattar beslut om medling.
–Om det saknas underlag kan nämnden begära att den som ansökt om medling kompletterar ansökan. (14 § 2 fjärrvärmelagen)
–Nämnden kan bara besluta om medling om de bedömer att medling kan leda till att du och fjärrvärmeföretaget kan komma överens. (13 § 2 fjärrvärmelagen) - Fjärrvärmenämnden medlar mellan parterna.
- Fjärrvärmenämnden avslutar medlingen och informerar parterna. (15 § fjärrvärmelagen)
- De nya avtalsvillkoren får börja gälla
–tidigast 3 veckor från den dag Fjärrvärmenämnden meddelade beslutet att avsluta medlingen eller,
–om ansökan om medling lämnats utan bifall, tidigast 3 veckor från dagen för det beslutet. (21 § fjärrvärmelagen)
Rätt att säga upp fjärrvärmeavtalet när medlingen är avslutad
Om du har ansökt om medling men ni inte kommit överens har du rätt att säga upp fjärrvärmeavtalet senast 3 veckor från dagen Fjärrvärmenämnden meddelade beslutet att avsluta medlingen eller, om ansökan lämnats utan bifall, senast 3 veckor från dagen för det beslutet. (24 § fjärrvärmelagen)
Avtalet slutar att gälla 3 månader från den dag du sade upp avtalet. Under uppsägningstiden får de ändrade avtalsvillkoren inte tillämpas. (25 § fjärrvärmelagen)
Du ska inte få någon kostnad, avgift eller annan förpliktelse på grund av uppsägningen. (26 § fjärrvärmelagen)
Mer om medling och Fjärrvärmenämnden (energimyndigheten.se) Länk till annan webbplats.
Tips och råd inför en förhandling eller medling
Läs på om fjärrvärmeföretagets prissättning
Läs på om fjärrvärmeföretagets prissättning och ta reda på hur fjärrvärmeföretaget sätter priset, vad som motiverat prishöjningen och den historiska prisutvecklingen.
- Information om hur priset bestäms ska finnas på fjärrvärmeföretagets webbplats.
- Vid en förhandling om fjärrvärmepriset ska du få ett tillräckligt underlag från fjärrvärmeföretaget för att förstå skälen till ändringen och kunna ta ställning till om avtalsvillkoret är skäligt eller inte.
- Om förhandlingen avser en ändring av priset ska du få information om:
–varför företaget har ändrat fjärrvärmepriset
–vilka faktorer eller kostnader som har bidragit till det ändrade fjärrvärmepriset (exempel på faktorer och kostnader är bränslekostnader, driftkostnader, investeringskostnader, räntekostnader, elpriser, avskrivningstid, teknisk prestanda och kostnader för alternativa uppvärmningssätt),
–hur stora dessa kostnader är och
–om förhandlingen avser en höjning av priset, kopplingen mellan prishöjningen och de faktorer som föranlett den. (Ei:s tillsyn, 2023–100498Länk till annan webbplats.)
Ta reda på vad du har för fjärrvärmeförbrukning
För att kunna se hur en prishöjning påverkar din egen kostnad för fjärrvärmeleveransen behöver du känna till din förbrukning.
Uppgiften kan också ge kunskap om hur mycket du behöver minska din förbrukning för att årskostnaden ska vara densamma, trots prishöjningen.
Uppgifter om den egna förbrukningen och kostnader för fjärrvärme ska du få från fjärrvärmeföretaget på Mina sidor, sms, e-post eller pappersutskrift.
Uppgifterna går också att hitta på fakturan som ska innehålla information om de priser och mätvärden som fakturan grundas på samt en hänvisning till vart fjärrvärmekunden kan hitta uppgifter om sin normalårskorrigerade energianvändning.
Ta reda på om ditt fjärrvärmeföretag är med i Prisdialogen
Ta reda på om ditt fjärrvärmeföretag är med i Prisdialogen. I så fall finns information om deras prisnivåer och prisändringsmodeller i Prisdialogens samrådsprotokoll.
Prisdialogen är en samverkan mellan Energiföretagen, Riksbyggen, Fastighetsägarna, HSB Riksförbund och Sveriges Allmännytta.
Kolla upp andra uppvärmningsalternativ
Läs på om vilka alternativa uppvärmningsformer som finns och kostnaden för dessa.
En prishöjning på fjärrvärme kan vid jämförelse med andra uppvärmningsformer ge dig perspektiv på skäligheten och om det skulle vara mer lönsamt för dig att byta uppvärmningsform.
Information om andra uppvärmningsformer finns hos:
- Energimyndigheten
Länk till annan webbplats. (energimyndigheten.se)
- Energi- och klimatrådgivningen
Länk till annan webbplats.(energiochklimatradgivningen.se)
- Konsumentverket
Länk till annan webbplats. (konsumentverket.se)
En del fjärrvärmeföretag erbjuder kunder och potentiella kunder på företagets webbplats tillgång till fjärrkontrollen.se. Där kan kunderna göra en jämförelse mellan olika uppvärmningsformer vad gäller investerings- och driftskostnader.
Granska fjärrvärmeföretagets ekonomi
Det kan vara en fördel att ha kunskap om fjärrvärmeföretagets ekonomiska- och finansiella ställning. I företagets resultat- och balansräkning går att beräkna företagets vinstmarginaler, vinstutdelning och om företaget har en god ekonomi eller inte.
Information om fjärrvärmeföretagets ekonomi finns i respektive företags årsredovisning.
Vi har också uppgifter om fjärrvärmeföretagens ekonomi. Statistiken baseras på de uppgifter som rapporterats in till Energimarknadsinspektionen (Ei).
Läs på hur du lämnar klagomål
Konsumenternas energimarknadsbyrå har information om fjärrvärme samt en Klagoguide med tips om vad man bör tänka på.
Klagoguide Länk till annan webbplats. (energimarknadsbyran.se)
Bra att veta om du vill ansöka om medling
Medling beviljas i de fall där Fjärrvärmenämnden bedömer att parterna har förutsättningar att komma överens. Gå därför in i en medling med inställningen att vilja komma överens med fjärrvärmeföretaget.
Du kan också vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du som är konsument har en tvist med fjärrvärmeföretaget kan du även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Energimarknadsinspektionens (Ei) tillsynsansvar
Ei har tillsynsansvar över flera regelverk på fjärrvärmemarknaden (fjärrvärmelagen, fjärvärmeförordningen och Ei:s föreskrifter EIFS 2009:3, EIFS 2022:3 och EIFS 2022:11). Om du tycker att ett fjärrvärmeföretag har gjort fel kan du anmäla det till oss.