Vill du lyssna på innehållet på ei.se? Starta genom att trycka på Spela upp i verktygspanelen. Du kan också pausa, stoppa, spola framåt eller bakåt, justera volym och uppläsningshastigheten.

2025-02-17 02:22:28

Fjärrvärmekunders rättigheter

Fjärrvärmeavtalet

Fjärrvärmeavtal tecknas med fjärrvärmeleverantören på din ort, oftast finns det bara en leverantör av fjärrvärme per tätort.

Fjärrvärmeavtalet ska bland annat innehålla information om:

  • priset för fjärrvärmen och hur det bestäms
  • var du kan hitta information om företagets fjärrvärmepriser
  • den tid som avtalet gäller
  • vad som gäller vid förlängning av avtalet
  • mätning av mängden levererad värmeenergi och rapportering av mätresultaten till dig samt fakturering,
  • om företaget har rätt att göra en ensidig ändring av ett avtalsvillkor och om förutsättningarna för att fjärrvärmeföretaget ska få göra en sådan ändring
  • villkoren för uppsägning av avtalet
  • företagets ersättningsansvar om det inte uppfyller avtalet
  • vem som svarar för kostnader för en återställning efter
    a) en anslutning till fjärrvärmeverksamheten,
    b) ett underhåll av rörledningarna, eller
    c) ett borttagande av anslutningen, och
  • möjligheten att begära förhandling och att ansöka om medling. (6 § fjärrvärmelagen)

Mer om förhandling och medling

Fjärrvärmeföretaget måste informera om ändrade avtalsvillkor.

Om ditt fjärrvärmeföretag vill ändra avtalsvillkoren till din nackdel, måste företaget skriftligen informera dig senast 2 månader innan de nya villkoren börjar gälla. Om fjärrvärmeföretaget inte informerar dig om ändrade avtalsvillkor, har de inte rätt att tillämpa de nya avtalsvillkoren. (18 § fjärrvärmelagen)

Företaget måste ange skälen för ändringen och informera dig om att du har rätt att begära förhandling, ansöka om medling och att säga upp avtalet.

Kontakta fjärrvärmeföretaget inom 3 veckor

Om fjärrvärmeföretaget har ändrat avtalsvillkoren till din nackdel kan du kontakta företaget och begära förhandling* inom 3 veckor från den dag du underrättats om de ändrade avtalsvillkoren. (19 § fjärrvärmelagen)

Om du begärt förhandling får fjärrvärmeföretaget inte börja tillämpa de nya villkoren förrän tidigast 3 veckor från den dag du fått information om att förhandlingen avslutats.

*Det kallas för förhandling, men det betyder egentligen att fjärrvärmeföretaget ska ge dig information om varför de till exempelvis har höjt priset. Du ska få tillräckligt med information från företaget för att förstå varför ändringen har gjorts och kunna avgöra om det nya avtalsvillkoret är rimligt eller inte.

Mer om förhandling och medling

Om du har begärt förhandling men ni inte kommer överens får de nya villkoren börja tillämpas tidigast inom 3 veckor från den dag företaget underrättat dig om att förhandlingen avslutats. (20 § fjärrvärmelagen)

Om du har ansökt om medling får villkoren börja tillämpas tidigast 3 veckor från:

Mer om förhandling och medling

Som kund har du rätt att begära förhandling* med fjärrvärmeföretaget om fjärrvärmepriset eller den kapacitet du avtalat om. (7 § fjärrvärmelagen). Du måste kontakta fjärrvärmeföretaget inom 3 veckor från den dag du har underrättats om ändrade avtalsvillkor.

*Det kallas för förhandling, men egentligen innebär det att fjärrvärmeföretaget ska ge dig information om vad som exempelvis föranlett en prishöjning. Du ska få ett tillräckligt underlag från fjärrvärmeföretaget för att förstå skälen till ändringen och kunna ta ställning till om avtalsvillkoret är skäligt eller inte.

Om du begärt förhandling får fjärrvärmeföretaget inte börja tillämpa de nya villkoren förrän tidigast 3 veckor från den dag du fått information om att förhandlingen avslutats.

Om du inte kommer överens med fjärrvärmeföretaget trots förhandling

Om du inte håller med och inte kommer överens med ditt fjärrvärmeföretag kan du ansöka om medling hos Fjärrvärmenämnden Länk till annan webbplats. (energimyndigheten.se). Du har 3 veckor på dig att ansöka om medling från den dag då förhandlingen avslutades. En medling vid Fjärrvärmenämnden ska hjälpa parterna att komma överens om avtalsvillkor.

Om du ansökt om medling, får fjärrvärmeföretaget inte tillämpa de nya villkoren förrän tidigast 3 veckor från att medlingen avslutats eller du fått avslag på medlingsansökan.

Mer om förhandling och medling

Om du har fått information om en ändring av villkoren till din nackdel har du rätt att säga upp avtalet inom 2 månader från den dag du fick informationen. (22 § fjärrvärmelagen)

Om du begärt förhandling men ni inte kommit överens har du rätt att säga upp avtalet senast 3 veckor från dagen du fick information om att förhandlingen avslutats (23 § fjärrvärmelagen)

Om du ansökt om medling men ni inte kommit överens har du rätt att säga upp avtalet senast 3 veckor från dagen Fjärrvärmenämnden meddelade beslutet att avsluta medlingen eller, om ansökan lämnats utan bifall, senast 3 veckor från dagen för det beslutet. (24 § fjärrvärmelagen)

Hur lång är uppsägningstiden?

Om du säger upp ett fjärrvärmeavtal enligt ovan upphör avtalet att gälla 3 månader från dagen för uppsägningen. Under uppsägningstiden får de ändrade avtalsvillkoren inte tillämpas. (25 § fjärrvärmelagen)

Vad kostar det att säga upp avtalet?

Du får säga upp ett avtal enligt ovan utan att påföras någon kostnad, avgift eller annan förpliktelse till följd av uppsägningen. (26 § fjärrvärmelagen)

Mer om förhandling och medling

Fjärrvärmepriset

Nej, det finns idag ingen reglering av hur fjärrvärmepriser får sättas och fjärrvärmeföretagen kan välja olika prismodeller för sin prissättning av fjärrvärmen.

Om du har ett fjärrvärmeavtal med ett fjärrvärmeföretag kan du kolla på avtalet vilken prismodell fjärrvärmeföretaget använder.

Du kan också kontakta fjärrvärmeföretaget för att ta reda på vilka prismodeller och priskomponenter som fjärrvärmeföretaget på din ort använder för prissättning av fjärrvärmen.

Nej, det ska vara enkelt. Fjärrvärmeföretaget ska ha följande uppgifter lättillgängliga för kunder och allmänheten:

  • fjärrvärmeföretagets priser för fjärrvärme,
  • priser för en anslutning till fjärrvärmeverksamheten och
  • hur priset bestäms.

Om skilda priser gäller för olika kategorier av fjärrvärmekunder ska företaget tillgängliggöra uppgifter om grunderna för indelningen av fjärrvärmekunder i olika kategorier.

Prisinformationen ska:

  • vara korrekt och tydlig. (5 § fjärrvärmelagen)
  • vara lätt tillgänglig för allmänheten. Företaget ska på begäran sända uppgifterna i skriftlig form till den som begär det. Om företaget har en webbplats ska aktuell prisinformation publiceras på denna. (6 § EIFS 2009:3)
  • innehålla priser för samtliga kundkategorier. Grunderna för indelning av kunder i olika kategorier ska anges på ett tydligt sätt. I informationen om pris för fjärrvärme ska prisets konstruktion anges. Alla kostnader, inklusive mervärdesskatt, ska uppges. (4 § EIFS 2009:3)
  • innehålla alla befintliga avgifter för en anslutning till fjärrvärmeverksamheten. Avgiftens konstruktion och ingående komponenter ska anges. Alla kostnader, inklusive mervärdesskatt ska uppges. (5 § EIFS 2009:3)

Här beskriver vi några vanliga priskomponenter som kan finnas med i fjärrvärmepriset.

  • Energipris: baseras på din uppmätta energianvändning. Antingen varierar priset mellan olika säsonger eller är konstant över året.
  • Fast pris: En fast avgift du betalar för att vara ansluten till fjärrvärmenätet.
  • Effektpris: Utgår på olika sätt från ditt effektutnyttjande, exempelvis utifrån de högsta uppmätta värdena på dygns- eller timnivå. Förenklat blir priset högre om din förbrukning har höga effekttoppar. Detta gynnar kunder med jämnare förbrukning.
  • Flödes- eller temperaturpris: Du betalar ett pris baserat på hur mycket fjärrvärmevatten som passerat genom husets värmeväxlare, eller baserat på returvattentemperaturen. Syftet med avgiften är att ge dig incitament att hålla uppvärmningssystemet i gott skick. En god värmeöverföring minskar flödet och returvattentemperaturen för en given värmeeffekt vilket innebär att värmeförlusterna i fjärrvärmenätet minskar.

Fjärrvärmeföretaget kan också ha olika sätt att sätta priserna. Prissättningen kan exempelvis vara:

  • Självkostnadsprissättning – går ut på att verksamheten på lång sikt ska bära sina egna kostnader.
  • Alternativkostnadsprissättning – fjärrvärmeföretaget sätter ett pris som är konkurrenskraftigt gentemot andra uppvärmningsformer, exempelvis värmepump.

Här är några exmpel på vad som kan påverka fjärrvärmepriset.

  • Bränslepriser: Kostnader för de bränslen som används i fjärrvärmeproduktionen har stor inverkan på priset.
  • Drift- och underhållskostnader: Kostnader för att driva och underhålla fjärrvärmenätet påverkar priset.
  • Skatter och avgifter: Förändringar i skatter och avgifter kan leda till prisjusteringar.
  • Lokala förutsättningar: Priset kan variera beroende på tätortens storlek, markförhållanden och hur många kunder som är anslutna till nätet.
  • Effektivitet och nätstruktur: Större nät och nät med kraftvärme (samtidig produktion av el och fjärrvärme) kan påverka priset.
  • Energieffektivisering: Du kan själv sänka dina kostnaderför fjärrvärme genom att energieffektivisera. Husguiden – för dig som vill energieffektivisera ditt hus Länk till annan webbplats. (energimyndigheten.se)

Rapport med statistik över fjärrvärmepriser

Det finns en rapport med statistik över fjärrvärmepriser kommun för kommun som Nils Holgersson-gruppen tar fram varje år. Nils Holgersson-gruppen består av representanter från Bostadsrätterna, Fastighetsägarna, HSB Riksförbund, Hyresgästföreningen Riksförbundet, Riksbyggen och Sveriges Allmännytta.

Mer om fjärrvärmestatistik på webbplatsen Nils Holgersson Länk till annan webbplats. (nilsholgerson.nu)

Fakturering av fjärrvärme

Ett fjärrvärmeföretags fakturering av dig ska baseras på uppmätta mängder värmeenergi som har levererats till dig eller, vid avsaknad av mätvärden, på beräknade mängder. (6 b § fjärrvärmelagen)

Det ska vara gratis för dig som kund att ta del av fakturor, faktureringsinformation och information om energianvändningen. (6 d § fjärrvärmelagen)

Du ska faktureras minst en gång per kvartal och ska erbjudas elektronisk faktura (5 kap. 1–2 §§ EIFS 2022:3).

Fakturans innehåll

Din faktura ska innehålla tydlig information om:

  1. kontaktuppgifter till fjärrvärmeföretaget
  2. debiteringsperioden och de mätvärden som faktureringen grundas på
  3. de gällande faktiska priser som fakturan grundas på
  4. de skatter och avgifter som tillämpas för fjärrvärme och
  5. den energimix, angivet i andelar, som använts vid framställningen av fjärrvärme i fjärrvärmeföretagets fjärrvärmesystem.

Din faktura ska även innehålla en tydlig anvisning om var du kan ta del av:

  1. de av fjärrvärmeproduktionen orsakade årliga växthusgasutsläppen
  2. sin normalårskorrigerade energianvändning i grafisk form för innevarande debiteringsperiod med en jämförelse med samma period föregående år
  3. uppgifter om hur du kan lämna klagomål
  4. uppgifter om möjligheten att begära medling enligt 10–16 §§ fjärrvärmelagen (2008:263)
  5. information om ombudsmannatjänster eller annan tvistlösning
  6. kontaktinformation till oberoende användarrådgivning om tillgängliga energieffektiviseringsåtgärder, jämförbara slutanvändarprofiler och objektiva tekniska specifikationer för utrustning som använder energi, och
  7. jämförelseprofiler i samma användarkategori. (5 kap. 3 § EIFS 2022:3)

Om du faktureras ett beräknat mätvärde (eftersom ett uppmätt mätvärde saknats) ska fakturan innehålla uppgifter om hur mätvärdet har beräknats. Fakturan ska justeras i enlighet med det faktiska mätvärdet när det uppmätta mätvärdet erhålls. (5 kap. 4 § EIFS 2022:3)

Mätning av fjärrvärme

Ditt fjärrvärmeföretag ska

  • tillhandahålla den mätutrustning som behövs för mätningen, och
  • mäta mängden levererad värmeenergi och dess fördelning över tid,
  • beräkna använd värmeenergi vid avsaknad av mätvärden. (6 a § fjärrvärmelagen)

Beräknad energianvändning

Om ett mätvärde från en mätare saknas eller har brister ska fjärrvärmeföretaget beräkna energianvändningen med en tillförlitlig metod. (2 kap. 2 § EIFS 2022:3)

I de fall energianvändningen beräknas bör fjärrvärmeföretaget utgå från tidigare uppmätt energianvändning hos dig och din förbrukningsprofil i enlighet med tillämplig branschstandard. Vid beräkningen får också övriga kända omständigheter ligga till grund för det beräknade mätvärdet. (Ei:s allmänna råd EIFS 2022:3)

Insamling av mätvärden

Fjärrvärmeföretaget ska för varje leveranspunkt samla in mätvärden efter varje leveransperiods slut. Insamlingen ska ske med regelbundna intervall och minst en gång per månad. (3 kap. 1 § EIFS 2022:3)

Fjärrvärmeföretaget ska även samla in mätvärden för varje leveranspunkt:

  1. vid nyanslutning
  2. vid permanent frånkoppling
  3. vid mätarbyte
  4. vid avflyttning, och
  5. vid inflyttning.

Insamling av mätvärden ska som huvudregel göras genom fjärravläsning. Fjärrvärmeföretaget ska säkerställa att obehöriga inte får tillgång till information och styrfunktioner i mätaren samt att sådan information inte kan ändras, förstöras eller göras otillgänglig för den som är behörig att ta del av den. (3 kap. 2 § EIFS 2022:3)

Information om energianvändning

Fjärrvärmeföretaget ska senast 15 dagar efter insamlingen av mätvärden lämna dig information om mängden levererad värmeenergi för leveransperioden eller de mätvärden som beräknats. (4 kap. 1 § EIFS 2022:3)

Fjärrvärmeföretaget ska tillhandahålla mätvärden på ett för dig tydligt och lättillgängligt sätt. Tidpunkten för insamling av mätvärden ska framgå. (4 kap. 2 § EIFS 2022:3)

Informationen om energianvändning bör ske i överenskommelse med dig via någon av de kanaler som fjärrvärmeföretaget tillämpar, till exempel via internetbaserad media (Mina sidor), sms, e-post eller genom pappersutskrift. (Ei:s allmänna råd EIFS 2022:3)

Mängden levererad värmeenergi bör i vart fall anges i kWh och omfatta beräknad årsförbrukning. Informationen får uppdateras så ofta som mätaren tillåter i enlighet med den standard som utvecklats i branschen. (Ei:s allmänna råd EIFS 2022:3)

Information vid beräknade mätvärden

Om du får ett mätvärde som beräknats (eftersom uppmätt mätvärde saknats) ska följande anges

  1. att mätvärdet är beräknat,
  2. orsaken till att ett uppmätt mätvärde saknas eller har brister, och
  3. hur mätvärdet har beräknats.

Om ett uppmätt mätvärde därefter erhålls ska fjärrvärmeföretaget utan dröjsmål rapportera det mätvärdet till dig. (4 kap. 3 § EIFS 2022:3)

Information om historisk energianvändning

Fjärrvärmeföretaget ska lämna dig uppgifter om

  1. energianvändning som minst omfattar de senaste tre åren (eller nuvarande avtals löptid om denna är kortare) motsvarande de intervaller för vilka faktureringsinformation har framställts, och
  2. energianvändning per dag, vecka, månad och år för en period som minst omfattar de senaste två åren (eller nuvarande avtals löptid, om denna är kortare). (6 kap. 1 § EIFS 2022:3)

Fjärrvärmeföretaget ska göra information om historisk energianvändning tillgänglig på ett ändamålsenligt sätt minst två gånger per år eller varje kvartal om du begär det. (6 kap. 2 § EIFS 2022:3)

Information om historisk energianvändning bör tillgängliggöras i ett lämpligt och användbart format eller enligt överenskommelse med dig. (Ei:s allmänna råd EIFS 2022:3)

Tillgängliggörande av information för energitjänsteleverantör

Om du skriftligen begär det ska fjärrvärmeföretaget lämna information om dina mätvärden, energifakturor och historiska energianvändning till den energitjänsteleverantör som du har utsett. (6 kap. 3 § EIFS 2022:3)

Information om dina mätvärden, energifakturor och historiska energianvändning bör tillgängliggöras i ett lämpligt och användbart format eller enligt överenskommelse med dig. (Ei:s allmänna råd EIFS 2022:3)

Information om energiprestanda och förnybar energi

Ett fjärrvärmeföretag ska se till att information om energiprestanda och andelen förnybar energi i företagets fjärrvärmesystem på ett enkelt sätt finns tillgänglig för var och en.

Informationen ska avse föregående kalenderår och publiceras när den finns tillgänglig, dock senast från den 1 juli året efter.

Om informationen publiceras på fjärrvärmeföretagets webbplats ska den vara tillgänglig utan särskild inloggning. (5 a § fjärrvärmelagen och 7 kap. 1 och 3 §§ EIFS 2022:3)

Fjärrvärmeföretagen ska också på sin webbplats lämna tydlig information om oberoende användarrådgivning där fjärrvärmekunderna och allmänheten kan få råd om energieffektiviseringsåtgärder och jämförelseprofiler. (5 b § fjärrvärmelagen)

Fjärrvärmeavbrott

Ibland behöver fjärrvärmeleveransen stängas av för åtgärder på exmepelvis fjärrvärmenätet. Information om fjärrvärme­avbrott hittar du hos det fjärrvärmeföretag du är kund hos.

Fjärrvärmeföretaget har rätt att stänga av din fjärrvärme om du exempelvis har försummat sina skyldigheter enligt avtalet, till exempel om du inte betalat för fjärrvärmen.

Företaget måste först skicka en uppmaning till dig att inom en angiven och skälig tid uppfylla dina skyldigheter enligt avtalet (27 § fjärrvärmelagen).

Fjärrvärmeföretaget har även rätt att stänga av fjärrvärmen till en konsument för att exempelvis undvika skador eller bygga ut fjärrvärmeverksamheten.

Avbrottet får inte pågå längre än vad som är nödvändigt för att genomföra åtgärden och företaget måste i god tid underrätta dig om det kommande avbrottet om de kan förutse att det inte blir kortvarigt. (31 § fjärrvärmelagen)

Det finns regler om att fjärrvärmeföretaget ska ersätta skada som du som konsument orsakas genom ett fjärrvärmeavbrott. Se 32–36 §§ fjärrvärmelagen.

Mer om fjärrvärmeavbrott och ersättningsansvar Länk till annan webbplats. (energimarknadsbyran.se)

Energimarknadsinspektionens (Ei) tillsynsansvar

Ei har tillsynsansvar över flera regelverk på fjärrvärmemarknaden (fjärrvärmelagen, fjärvärmeförordningen och Ei:s föreskrifter EIFS 2009:3, EIFS 2022:3 och EIFS 2022:11). Om du tycker att ett fjärrvärmeföretag har gjort fel kan du anmäla det till oss.

Mer om anmälan till Ei

Mer information

Energimarknadsinspektionen (Ei) ser till att fjärrvärmeföretagen följer fjärrvärmelagen, fjärvärmeförordningen och Ei:s olika föreskrifter som handlar om fjärrvärme (EIFS 2009:3, EIFS 2022:3 och EIFS 2022:11).

Lagar, förordningar och Ei:s föreskrifter (EIFS)

Vid frågor

Ställ din fråga i vårt konsumentforum Länk till annan webbplats.