Ett koncessionsärende tar i snitt 9–20månader från ansökan till Ei:s beslut (statistik från 2024).
Vad det är för typ av ärende påverkar hur lång tid det tar. Ärenden som remitteras, till exempel ansökningar om ny nätkoncession för linje, tar vanligtvis längre tid än ärenden som inte remitteras. Särskilt om det finns många motstående intressen i ärendet. Det är vanligt att remisstiden förlängs på grund av att någon part begär längre svarstid.
Elnätsföretaget kan också behöva bemöta många synpunkter och ibland komplettera ärendet på nytt efter remissen.
Även om själva handläggningen i regel tar några månader finns det alltså faktorer som gör att ett ärende kan få längre handläggningstid, där remisstiden är en sådan faktor. Konsultation i frågor som rör det samiska folket kan också bidra till att handläggningen drar ut på tiden.
På grund av dessa faktorer är det svårt att i förväg säga exakt hur lång tid ett ärende kommer att ta att handlägga. Ei eftersträvar dock att korta ledtiderna och att skapa mer förutsägbara handläggningstider.
Ei jobbar också med att förbättra vår information om vad ansökningar ska innehålla för att minska andelen ärenden som måste kompletteras.
Läs även svaren under frågorna "Vad gör Ei för att korta handläggningstiderna" och "Vad kan vi som elnätsföretag göra för att minska handläggningstiderna?"
Mer om ansökan handläggs så här
Mer om projektet Kortare ledtider för elnätsutbyggnad
Mer om elnätsutbyggnad och tillståndståndsprocessen