2025-01-13 13:38:41
Krav och villkor för efterfrågeflexibilitet
Elnätsföretag får enligt ellagen inte ställa tekniska krav eller andra villkor som försvårar efterfrågeflexibilitet. Här förtydligar vi vad det kan innebära för er som elnätsföretag.
Denna sida är under uppbyggnad. Välkommen åter!
- Elnätsföretagen får inte försvåra efterfrågeflexibilitet
- Ei:s tillsynsansvar enligt ellagen
- Så här bedömer Ei att vissa regler om efterfrågeflexibilitet ska tolkas
- Hinder för efterfrågeflexibilitet
- Ser du andra hinder som kan försvåra för efterfrågeflexibilitet?
- Kommande regler om efterfrågeflexibilitet
- Läs mer om Ei:s arbete med flexibilitet
- Ei:s rapporter - Tjänster för efterfrågeflexibilitet
- Mer information
- Vid frågor
Elnätsföretagen får inte försvåra efterfrågeflexibilitet
Av 3 kap. 41 § ellagen (1997:857) framgår att elnätsföretag inte får ställa tekniska krav eller andra villkor som försvårar efterfrågeflexibilitet. Villkor som är motiverade med hänsyn till en säker, tillförlitlig och effektiv drift av ledningsnätet är dock undantagna från förbudet.
Bestämmelsen syftar till att säkerställa att slutförbrukarna är berättigade att bland annat agera som aktiva kunder utan att omfattas av oproportionella eller diskriminerande tekniska krav, administrativa krav, förfaranden och avgifter.
Bestämmelsen ska säkerställa att aktiva kunder är berättigade att delta i flexibilitets- och energieffektivitetssystem samt att slutförbrukarna, inklusive sådana som erbjuder efterfrågeflexibilitet genom aggregering, tillsammans med producenterna deltar på alla elmarknader på ett icke-diskriminerande sätt.
Ei:s tillsynsansvar enligt ellagen
Energimarknadsinspektionens (Ei) arbete med flexibilitet är en viktig del av vårt uppdrag. Enligt myndighetens instruktion ska vi främja efterfrågeflexibilitet på elmarknaden.
Ei har tillsynsansvar enligt ellagen, inklusive bestämmelsen om att elnätsföretag inte får ställa tekniska krav eller andra villkor som försvårar efterfrågeflexibilitet. Vi har även i uppgift att årligen sammanställa och offentliggöra de tekniska krav och andra villkor som finns för tillhandahållandet av efterfrågeflexibilitet.
Så här bedömer Ei att vissa regler om efterfrågeflexibilitet ska tolkas
Här kan du läsa mer om Ei:s bedömning i samband med några tillsynsärenden.
Krav på ny fullmakt innebär omotiverade hinder för efterfrågeflexibilitet
Ei fick 2023 en anmälan om att elnätsföretag i samband med att kraven på kvartsmätning trädde i kraft avsåg att sluta rapportera mätvärden till det företag som kunden utsett.
Anmälan rörde två olika elnätsföretag, men samma fullmakt om behörighet att inhämta mätvärden.
Elnätsföretagen menade att fullmakten som gav företaget behörighet att fortlöpande inhämta mätvärden om kundens elanvändning och elproduktion enbart omfattade rapportering av timmätvärden och att kundens mätvärden måste skyddas.
Ei bedömde att fullmakten inte begränsades till enbart timmätvärden.
Ei bedömde vidare att krav på ny fullmakt innebär en administrativ börda, ökade kostnader och besvär för elanvändare och elproducenter att dela sina mätdata med energitjänsteföretag och att nätföretagen därmed ställde upp omotiverade hinder för efterfrågeflexibilitet.
Ei:s nyhet 2023-09-26 Ei inleder tillsyn med anledning av kvartsmätning och fullmakter för rapportering av mätvärden.
Elnätsföretag ska mäta och registrera mängden överförd el
Mätning av överförd el är grundläggande för en välfungerande elmarknad och en förutsättning för efterfrågeflexibilitet.
Under 2022 och 2023 tog Ei emot ett flertal anmälningar om att det tog lång tid för elnätsföretag att åtgärda problem med mätning och insamling av mätvärden. I vissa fall kunde mätvärden saknas i upp till ett år innan problem åtgärdades. Anmälningarna gällde främst två stora elnätsföretag som tillsammans har en majoritet av Sveriges elkunder som nätanvändare. Ei inledde indikationsstyrd tillsyn av dessa företag.
Under 2023 valde Ei att även inleda tillsyn av 10 slumpvist utvalda elnätsföretag för att kontrollera om fler företag har bristfälliga rutiner för att hantera problem med mätning och insamling. Resultatet av tillsynen visar att 6 av dessa 10 elnätsföretagen inte fullt ut uppfyllde kraven. Ei har under 2024 fortsatt med tillsyn av ytterligare elnätsföretag.
Ei konstaterar att en vanlig anledning till att mätvärden saknas är kommunikationsproblem mellan elmätare och mätdatasystem. Problemen har ökat i omfattning på grund av utrullningen av nya smarta elmätare.
Elnätsföretaget ska vidta alla åtgärder som står i företagets makt för att åtgärda problemen inom 12 dagar för dygnsavräknade anläggningar, och innan nästa månadsskifte för månadsavräknade anläggningar.
Kommunikationsproblemen bör sannolikt minska när utrullningen av nya smarta mätare har slutförts och de kvarvarande problemen åtgärdats.
Ei:s rapport - Tillsyn mätning och rapportering av el Ei PM2024:02
Elkunder har rätt att få sin elförbrukning mätt per kvart
Sedan den 1 november 2023 har elnätsföretag en skyldighet att kvartsmäta sina högspänningskunder och i gränspunkter.
Om kvartsmätningen uteblir kan det påverka systembalansen negativt och därmed också prisbildningen på elmarknaden.
Ei har därför genomfört planlagd tillsyn av 25 elnätsföretag under 2024. Tillsynen har visat att flera av granskade elnätföretagen brister i att kvartsmäta och åtta elnätsföretag har fått förelägganden med uppmaning om att ställa om till kvartsmätning. Föreläggandena har förenades med vite.
Ei:s nyhet från 2024-05-14 - Förelägganden till elnätsföretag som inte kvartsmäter högspänningskunder och i gränspunkter
Ei har därefter beslutat att ansöka om utdömande av vite mot elnätsföretaget Vattenfall Eldistribution AB då sista dag för åtgärd för företaget har passerat.
Ei:s nyhet från 2024-10-28 - Ei ansöker om utdömande av vite för bristande rapportering av kvartsmätvärden
Hinder för efterfrågeflexibilitet
Ei har tidigare genomfört bland annat enkätundersökningar där aktörer har fått besvara frågor och lämna synpunkter avseende vilka hinder de ser för efterfrågeflexibilitet.
Vi har bland annat fått inspel om att aktörer upplever att det är svårt att få information om tillgänglig nätkapacitet och att kunskapsbrist försvårar för ytterligare flexibilitet.
Information om tillgänglig kapacitet
Inspel till Ei: Långa ledtider för anslutning och svårt att få information från nätföretagen om vilka anslutningspunkter som har tillräcklig tillgänglig kapacitet utgör ett hinder för efterfrågeflexibilitet.
Så här arbetar Ei med frågan: Ei utredde 2023 möjligheten för elnätsföretag att använda och fördela outnyttjad effekt i elnäten på uppdrag av regeringen. 2024 fortsatte vi arbetet i ett nytt uppdrag.
Ei:s rapport - Informationsdelning vid ansökningar om anslutning till elnäten Ei R2024:05
Ei:s nyhet 2024-12-16 Ny rapport från Ei rätar ut frågetecken om användandet av outnyttjad effekt i elnätet
Ei prövar även avgifter och villkor i samband med anslutning till elnätet.
Otillräcklig kunskap och bristande incitament
Inspel till Ei: Kunskapsbrist hos lokalnätsägare, elhandlare, konsumenter och politiker kan vara ett hinder för efterfrågeflexibilitet.
För lokalnätsägare är det främst hur de på ett effektivt sätt kan ge incitament för lokal flexibilitet som kan utgöra ett hinder för efterfrågeflexibilitet.
Så här arbetar Ei med frågan: Ei arbetar för att öka kunskapen om efterfrågeflexibilitet och främja dialog och kunskapsutbyte genom EFFEKT-dialogen.
Mer om EFFEKT-dialogen en dialog om energi och effekt
Ei arbetar också för att utveckla metoden för hur elnätsföretagens intäktsramar ska beräknas. En förändring som Ei jobbar för är att regleringen i högre grad än idag ska styra mot att befintliga elnät utnyttjas mer effektivt.
Mer om intäktsramar elnät och gasnät
Nätutvecklingsplaner rapporteras för första gången under 2024 och ska skapa transparens om de flexibilitetstjänster som behövs.
Bristande kunskap om villkorade avtal
Inspel till Ei: Otillräcklig kunskap och bristande rutiner bidrar till att villkorade avtal inte används som verktyg av flera elnätsföretag.
Så här arbetar Ei med frågan:Ei jobbar för att vägleda elnätsföretagen och andra branschaktörer kring regelverken.
Ser du andra hinder som kan försvåra för efterfrågeflexibilitet?
Kontakta oss gärna. Mejla till flexibilitet@ei.se.
Kommande regler om efterfrågeflexibilitet
Reglerna kring efterfrågeflexibilitet utvecklas. Några kommande ändringar beskrivs nedan.
Ny kommissionsförordning om efterfrågeflexibilitet
I juni 2022 fick Acer i uppdrag av Europeiska kommissionen att utarbeta en ramriktlinje för efterfrågeflexibilitet. Den godkändes av kommissionen i mars 2023.
Riktlinjen har legat till grund för förslaget på en ny kommissionsförordning (nätkod) för efterfrågeflexibilitet som tagits fram av ENTSO-E och DSO Entity. Förslaget har lämnats in till Acer som nu tagit över arbetet.
Ei:s nyhet 2024-06-24 - Förslag på ny kommissionförordning (nätkod) för efterfrågeflexibilitet inlämnat till Acer
Förslaget om en ny kommissionsförordning för efterfrågeflexibilitet har utvecklats i enlighet med elmarknadsförordningen. Syftet är att göra det enklare för aktörer att delta på marknaden genom olika former av efterfrågeflexibilitet, exempelvis lagring eller att flytta elförbrukning till andra tidpunkter.
Den nya kommissionsförordningen är även tänkt att stödja marknadsbaserad upphandling av flexibilitetstjänster för både distributionsnätsföretag och transmissionsnätsföretag.
Flexibla avtal
Nya bestämmelser och ändringar i elmarknadsförordningen och elmarknadsdirektivet publicerades i slutet av juni 2024 i Europeiska unionens officiella tidning och trädde i kraft i mitten av juli samma år, där flexibla avtal berörs i flertalet ändringar.
Av direktivet framgår att med avtal om flexibel anslutning avses: en uppsättning överenskomna villkor för anslutning av elkapacitet till nätet som inkluderar villkor för att begränsa och kontrollera inmatning av el till och uttag av el från överföringsnätet eller distributionsnätet.
Direktivet ska vara genomförd i mitten av januari 2025.
Ei:s nyhet 2024-04-08 - Ei ska föreslå hur nya EU-regler ska genomföras i svensk lagstiftning
Läs mer om Ei:s arbete med flexibilitet
Energimarknadsinspektionen (Ei) har länge arbetat med att skapa förutsättningar för mer flexibilitet i elsystemet.
Vår strategi för detta arbete reviderades våren 2024 och är vägledande för Ei:s flexibilitetsarbete fram till 2028. Eftersom förändringstakten på energiområdet är högt avser Ei göra en översyn av strategin redan inom 2 år.
Ei:s strategi för flexibilitet i elsystemet i pdf-format
Fyra myndigheter (Ei, Svenska kraftnät, Energimyndigheten och Swedac) har samarbetat i ett regeringsuppdrag för ett mer flexibelt elsystem. Här kan du ta del av rapporter som hör till uppdraget Främja ett mer flexibelt elsystem.
Strategisk handlingsplan för ökad flexibilitet Länk till annan webbplats.- deluppdrag 1 (svk.se)
Konsumenter och efterfrågeflexibilitet Ei R2023:04 Länk till annan webbplats.- deluppdrag 2
Konsumentperspektiv på efterfrågeflexibilitet Länk till annan webbplats. - konsultrapport av IVL
Flexibilitet i distributionsnäten Ei R2023:05 Länk till annan webbplats.- deluppdrag 3
Smart styrning av elanvändning Länk till annan webbplats.- deluppdrag 4 (energimyndigheten.se)
Främjande av ett mer flexibelt elsystem Ei R2023:06 Länk till annan webbplats. - deluppdrag 5
Främjande av ett mer flexibelt elsystem Ei R2023:18 Länk till annan webbplats. - deluppdrag 5 slutrapport. Detta är myndigheternas gemensamma slutrapport.
EFFEKT-dialogen riktar sig till både traditionella och nya aktörer på energiområdet, till exempel nätföretag, aggregatorer, operatörer för olika marknadsplattformar samt regioner och kommuner. Projektet startade 2020 och är en del av Ei:s uppdrag att främja efterfrågeflexibilitet. Inom ramen för EFFEKT-dialogen arrangerar Ei bland annat seminarier. Några av dem har spelats in och du kan ta del av dem i efterhand. Du hittar dem under rubriken tidigare seminarier.
Utformningen av tariffer är något som påverkar utvecklingen av flexibilitet. Ei har tagit fram föreskrifter som främjar ett effektivt nätutnyttjande.
Elnätsföretagen rapporterar in uppgifter om utveckling av smarta elnät till Ei. Ei:s uppgift enligt elmarknadsdirektivet är att samla in uppgifterna och följa utvecklingen av smarta elnät.
Elnätsföretagen rapporterar in nätutvecklingsplaner till Ei. Nätutvecklingsplanermas syfte är att skapa transparens vad gäller de flexibilitetstjänster som behövs på medellång och lång sikt.
Ei:s innovationscenter ska bidra till att möjliggöra innovativa lösningar, tjänster, arbetssätt, produkter och affärsmodeller som kan främja omställningen till framtidens energimarknader.
Ei:s rapporter - Tjänster för efterfrågeflexibilitet
Ei har mellan åren 2015-2023 publicerat rapporten Tjänster för efterfrågeflexibilitet som sammanställer tekniska krav och andra villkor för tillhandahållandet av tjänster i form av ändrad elanvändning.
Här har vi samlat alla rapporter Tjänster för efterfrågeflexibilitet 2015-2022
- Tjänster för efterfrågeflexibilitet 2022 en sammanställning av tekniska krav och andra villkor för tillhandahållandet av tjänster i form av ändrad elanvändning (Ei R2022:15)
- Tjänster för efterfrågeflexibilitet 2021 en sammanställning av tekniska krav och andra villkor för tillhandahållandet av tjänster i form av ändrad elanvändning (Ei R2021:13). Länk till annan webbplats.
- Tjänster för efterfrågeflexibilitet 2020 en sammanställning av tekniska krav och andra villkor för tillhandahållandet av tjänster i form av ändrad elanvändning (Ei R2020:10).
- Tjänster för efterfrågeflexibilitet 2019 en sammanställning av tekniska krav och andra villkor för tillhandahållandet av tjänster i form av ändrad elanvändning (Ei R2019:04 Pdf, 1014 kB.)
- Tjänster för efterfrågeflexibilitet 2018 en sammanställning av tekniska krav och andra villkor för tillhandahållandet av tjänster i form av ändrad elförbrukning (Ei R2018:15 Pdf, 1.4 MB.).
- Tjänster för efterfrågeflexibilitet 2017 (Ei R2017:09 Pdf, 769.2 kB.).
- Under 2016 genomfördes ingen undersökning eftersom vi samma år genomförde ett omfattande regeringsuppdrag om efterfrågeflexibilitet vilket resulterade i rapporten - Åtgärder för ökad efterfrågeflexibilitet i det svenska elsystemet (Ei R2016:15 Pdf, 3 MB.).
- Tjänster för efterfrågeflexibilitet 2015 (Ei PM2015:02 Pdf, 1.1 MB.).
Mer information
Elhandelsföretag får gärna lägga direktlänken ei.se/kundflex på fakturan så att kunderna lätt hittar informationen.